-
Najnowsze na blogu
Najnowsze komentarze
Ze sprzedażą samochodu wiążą się pewne formalności, które nie ograniczają się jedynie do spisania umowy z nowym nabywcą. Jako dotychczasowy właściciel masz obowiązek powiadomić o tym fakcie wydział komunikacji oraz towarzystwo ubezpieczeniowe. Musisz przy tym pamiętać o zachowaniu terminów oraz właściwej formy zawiadomienia. Podpowiadamy więc, jak skutecznie dokonać zgłoszenia o zbyciu pojazdu.
1 stycznia 2020 r. zostały wprowadzone zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którymi masz 30 dni na powiadomienie wydziału komunikacji o sprzedaży samochodu. Termin ten liczy się od daty wpisanej na umowie kupna-sprzedaży, a za jego przekroczenie grożą kary finansowe w wysokości od 200 do 1000 zł. Jeszcze mniej czasu masz na dokonanie zgłoszenia w firmie ubezpieczeniowej, gdyż w tym przypadku musisz to zrobić w ciągu 14 dni. Niedopełnienie tych obowiązków wiąże się nie tylko z konsekwencjami finansowymi, ale także problemami natury prawnej. Dopóki widniejesz w bazie CEPiK jako oficjalny właściciel, możesz zostać wezwany do złożenia wyjaśnień za przewinienia dokonane przez nowego nabywcę. Oznacza to, że w razie stłuczki czy złapania przez fotoradar, będziesz się musiał tłumaczyć i udowadniać, że nie jesteś już właścicielem auta.
Zgłoszenia o sprzedaży auta możesz dokonać w urzędzie właściwym dla swojego miejsca zamieszkania. Procedura nie jest skomplikowana i ogranicza się do wypełnienia krótkiego formularza. Możesz go pobrać go pobrać z internetu lub skorzystać z gotowego wzoru zawiadomienia o zbyciu pojazdu na rankomat.pl. Znajdziesz tam gotowe druki, z których możesz skorzystać i uzupełnić w wersji online lub wydrukować i wypełnić ręcznie. Co zawiera taki wzór?
W przypadku, gdy auto jest zarejestrowane na współwłasność, w dokumencie musisz także podać dane współwłaściciela. Musi się on także własnoręcznie podpisać pod zgłoszeniem lub udzielić Ci pełnomocnictwa, które należy dołączyć do druku.
Formularz zgłoszenia sprzedaży auta jest bardzo podobny do tego, który musisz złożyć w urzędzie. Druk możesz pobrać ze strony internetowej swojego towarzystwa, jednak w większości firm obowiązuje podobny wzór. Musisz go uzupełnić, podając takie informacje, jak:
Do zgłoszenia musisz dołączyć umowę-kupna sprzedaży wraz z pieczątką z wydziału komunikacji. Na początku powinieneś więc dokonać formalności w urzędzie, a następnie zgłosić fakt sprzedaży auta ubezpieczycielowi.
Zgłoszenia o zbyciu pojazdu możesz dokonać osobiście, tradycyjną pocztą lub przez internet. Najprostszym sposobem jest dopełnienie formalności online, jednak w przypadku wydziału komunikacji, musisz dysponować profilem zaufanym.
Aby powiadomić o zbyciu pojazdu towarzystwo ubezpieczeniowe, powinieneś pobrać ze strony formularz, uzupełnić go i dołączyć do niego zeskanowany komplet wymaganych dokumentów. Następnie tak przygotowanie zgłoszenie wystarczy wysłać na adres e-mail swojego ubezpieczyciela. Warto wcześniej skontaktować się telefonicznie z konsultantem, który poinstruuje Cię, jakie konkretnie dokumenty są potrzebne, aby skutecznie zgłosić sprzedaż auta.
Dodaj komentarz